دسته‌بندی نشده

جشن شب یلدا

شب یلدا مبارک

جشن شب یلدا

شب یلدا یا شب چلّه یکی از قدیمی ترین جشن‌های ایرانی است. این جشن در ۹ آذر ۱۴۰۱ به عنوان زایش مهر (ایزد ایرانی) ثبت میراث جهانی شده‌است.

در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی کره زمین ، که مصادف با انقلاب زمستانی است، جشن گرفته می‌شود.

شب یلدا به بلند ترین شب سال و به میان غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در ۱ دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی معمولاً در این شب، انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار و خرمالو را تهیه و دور هم میل می‌کنند.

شاهنامه‌ خوانی و قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای خانواده و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ نیز رایج است.

اما شب چله در کشورهای نیم کره جنوبی برخلاف نیم‌کره شمالی کوتاه‌ترین شب سال است.

چند عکس قدیمی از شب یلدای ایرانی

عکس قدیمی از جشن و آیین شب یلدا

عکس قدیمی از بلندترین شب سال

جشن شب یلدا سال 1350
مهمانی شب یلدا شاهانه ناصر الدین شاه
دورهمی شب یلدا

شب یلدا شب چند شنبه است؟

بهتر از بپرسیم شب یلدا کی است در واقع چه تاریخی است؟

چرا که بلندترین شب سال در هر سال در روز متفاوت ولی در تاریخ یکسانی دارد. بلدترین شب سال ینی شب چله و یا همان شب یلدا برای ایرانیان یک شب خاص و مهم به شمار می آید که در آن به شور و شادی و جشن می پردازند.

در این شب زیباترین متن های شب یلدا را به یکدیگر هدیه می دهند و  به دنبال هدیه هایی درخور شب یلدا هستند که معمولا به رنگ قرمز است.

تبریک های رسمی شب یلدا در این شب رد و بدل شده و حتی شرکت های بزرگ به کارمندان و کارگران خود هدایای مخصوص شب یلدا می دهند.

خوراکی های شب یلدا

خوراکی هایی که در شب یلدا سرو می شود در محیط های مختلف متفاوت است. اما خوراکی های مرسوم عبارت اند از میوه های پائیزی همچون انار و پرتقال و سیب و انگور و هندوانه ، خرمالو و موز میوه ای است که مرور به میوه های شب عید یلدا اضافه شده اند و الن کلیه این میوه ها جزو میوه های اصلی شب یلدا به شمار می آیند .

اما میوه ای همچون انگور به علت نگهداری در کیسه معمولا از قدیم بر سر سفره های شب یلدا دیده می شده است. شاید برای شما سوال باشد که میوه ای همچون هندوانه که میوه ای تابستانه است چرا عضو اصلی میوه های شب یلدا است که جشنی پاییزه است.

از آنجایی که در تفکر قدیمیان مصرف میوه ای همچون هندوانه در شب یلدا هر چند به شیرینی و قرمزی هندوانه های تابستانه نباشد ، باعث می شود شخص در گرما و خرما پزان مرداد ماه دچار گرمازدگی نشود.

 

مراسم شب یلدا
عکس مخصوص شب یلدا
عکس نوشته شب یلدا

زیباترین عکس نوشته ها در شب یلدا را می توانید در پرتو بای مشاهده کنید.

تبریک عاشقانه شب یلدا

عکس نوشته یلدا
تبریک جشن شب یلدا
عکس نوشته برای تبریک جشن یلدا
عکس نوشته عاشقانه شب یلدا
استوری انار
هدایای شب چله

هدیه شب یلدا

هدیه شب یلدا برای عروس و داماد برای آقایان و خانم ها هدیه شب یلدا برای کودکان

هدیه دادن در شب یلدا یک رسم دیرینه است که از سالیان دور برای شادی کودکان آغاز و رفته رفته این رسم به صورت عادتی در شب های جشن درآمده و علاوه بر هدیه دادن به کودکان بزرگسالان نیز به یکدیگر هدیه می دهند و خود را برای هدیه دادن و هدیه گرفتن آماده می کنند.

هدیه برای کودکان

برای کودکان معمولا هدایایی که مورد نیاز فصل آنان باشد مانند خرید شال و کلاه و یا لیوان و ماگ و حتی خرید لوازم تحریر تهیه می شود.

و گفتنی است بهترین کادو برای کودکان در شب یلدا کادویی است که بتوانند از آن استفاده جمعی کنند تا رسم جمع شدن دور هم برای شب یلدا در خاطر آنان بماند.

یادگاری شب یلدا می تواند یک بازی فکری جمعی و جذاب باشد که سالها قابل استفاده و با خاطره ای شیرین استفاده شود.

هدیه دادن به عروس در شب یلدا

یکی از رسومات زیبا در فرهنگ و آداب و رسوم ایران باستان هدیه دادن به نو عروسان در اعیاد و جشن های مختلف است.

نوع این هدایا بسته به فرهنگ هر شهر و روستا متفاوت و حتی در میزان هزینه ی مورد نظر برای هدیه دادن نیز هم تاثیر دارد.

هدایای شب یلدا فقط مخصوص نو عروسان و تازه داماد ها نیست خانواده ها نیز به رسم جشن یلدا به فرزندان و نوه های خود هدایایی قابل استفاده و متناسب با جشن شب یلدا می دهند.

هدیه دولت در شب یلدا

هدایای دولت و اپراتور همراه اول

هدیه اپراتور ایرانسل برای شب یلدا

از مهم بودن جشن یلدا همین بس که به مناسبت فرا رسیدن این عید باستانی حتی اپراتور های همراه اول و ایرانسل نیز به هدیه دادن در این عید زیبا و جایزه دادن مشغول هستند.

به مناسبت شب یلدا 1403، مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول می‌توانند بسته‌ ترکیبی شامل مکالمه نامحدود (درون شبکه) و 1 گیگابایت اینترنت با تخفیف ویژه، به قیمت مشخص از طریق کد اعلام شده در سایت همراه اول خریداری کنند. بسته ویژه مشترکین انارستان و قوانین در سایت همراه اول ذکر شده است.

و هدایایی همچون اینترنت رایگان یک روزه ، یا مکالمات درون شبکه ای و یا تعداد مشخص پیامک با زمان مشخص به کاربران خود هدیه می دهند.

هدیه دولت به مناسبت شب یلدا

حتی در دولت های سیاسی متفاوت در اعیاد و مناسبت های باستانی همچون شب یلدا و عید نوروز به اقشار مردم هدیه هایی همچون سبد کالای خوراکی و یا واریزی وجوه هدیه به کارت های سرپرست خانوار با عنوان هدیه شب یلدا تعلق می گیرد.

به گفته صفحه خبری خبر آنلاین :

برخی از خانوارها امسال یارانه شب یلدا ۱۴۰۲ گرفتند. در واقع براساس تصمیم جدید، برخی از کودکان مشمول یارانه‌ای جدید خواهند شد. این یارانه برای هر کودک بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بر این اساس اگر کودکی شرایط خاص من جمله سوتغذیه، لاغری مفرط، کوتاهی قد و… باشد. مشمول این یارانه خواهد شد تا تحت درمان قرار بگیرد. این یارانه برای کودکان کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله ایی است که نیازمند تقویت غذایی هستند.

توسط وزارت بهداشت در کل کشور توسط خانه‌های بهداشت شناسایی و به وزارت رفاه معرفی می‌شوند. مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر فرزند بین دهک ۱تا ۵ و دهک‌های ۶ تا۷ مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به اضافه مبلغ یارانه واریز خواهد شد

معاون وزیر رفاه گفته است: این یارانه برای ۱۲۰هزار خانوار واریز خواهد شد. البته توجه داشته باشید این رقم تنها و تنها ویژه خرید از اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

او همچنین گفته است ۶۱ میلیون نفر از مردم تحت پوشش کالابرگ‌های حمایتی قرار دارند. اگر از یارانه خود مبلغ دویست هزار تومان خرید کنند. صد و بیست هزار تومان تشویقی می‌گیرند. قیمت ۱۱ قلم به سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

زمان واریز این یارانه نیز با یارانه معیشتی یکی است و قرار است ۲۰ هرماه به حساب سرپرستان واریز شود.

دیدگاهتان را بنویسید